First impressions - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van karendirkwim - WaarBenJij.nu First impressions - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van karendirkwim - WaarBenJij.nu

First impressions

Door: Karen en Dirk Wim

30 Januari 2006 | Verenigde Staten, Los Angeles

Hallo allemaal

hier even een verslagje met onze eerste indrukken... binnenkort gaan we een digitaal fototoestel kopen (we zijn nog een marktstudie aan het maken, die dingen zijn hier wel opmerkelijk goedkoper dan bij ons), dan kunnen we er eindelijk een paar foto’s bijvoegen (op speciaal verzoek van Carine, Magnus, Annelies en Jaap).

We hadden voor we vertrokken alleen maar verschrikkelijke dingen over LA gehoord (lieve mama's, dit hadden we jullie op voorhand bespaard ;-) ): LA stinkt en zit onder de smog, het is gevaarlijk, een stad zonder centrum, overal auto’s, je kunt nergens te voet lopen enzovoort enzovoort. Dat van die smog zal wel waar zijn, want je vindt hier overal ‘smog testers’ (vraag ons niet waarvoor die dienen), maar het stinkt hier niet meer dan pakweg op de Diestsesteenweg in Kessel-Lo, en op de campus zelf ruik je alleen maar het gras en de bomen en de struiken die beginnen te bloeien. Overal waar we geweest zijn zijn er voetpaden, en is het zeker overdag helemaal niet gevaarlijk om rond te lopen.

De campus van de UCLA (University of California Los Angeles) is een heel mooi, groot domein van 250 ha (volgens de boekjes, en inderdaad, het duurt een hele tijd voor je van de ene kant naar de andere kant wandelt). De departementen en faculteiten zitten in prachtige gebouwen van rode en beige baksteen met marmeren versieringen, wij dachten dat enkel Japanners konden kopiëren maar dit lijkt verdacht veel op Italiaanse imitatie. Tussen die gebouwen zijn er grote vlaktes met gazonnen en tuinen en prachtige grote bomen met takken die tot op de grond hangen, daartussen heel wat wandelpaadjes, bruggetjes, pleintjes, bankjes in teak enz. Alles is supergoed onderhouden en heel erg netjes. Er is ook een groot tennisveld, een atletiekpiste, een american football veld, verschillende restaurants, een heel mooi open zwembad, enzovoort enzovoort.

De studenten lopen hier rond zoals je ziet in Amerikaanse films: de meeste in jeans en sportschoenen en met een sweater of t-shirt waarop UCLA staat.

De campus plakt aan Westwood, een klein stadje, met een aaneenschakeling van winkeltjes, restaurantjes en vooral heel veel cinema’s. Tot s avonds laat is alles open (zo is er hier een enorme boekenwinkel, zeg maar 10x de Fnac, die op zaterdag tot rond 21u open is, en waar iedereen op de grond of in stoeltjes de boeken zit te lezen, koffie te slurpen en op zijn laptopje zit te tokkelen, echt tof). Alleen jammer dat er overal zoveel auto’s zijn. Op de campus en in Westwood loopt iedereen heel relaxed rond, het is er echt gezellig, met een vreemde mix van superdure auto’s en limousines, studenten in hun typisch Amerikaanse outfit en daklozen die hun hele hebben en houden in zakken of winkelkarretjes meeslepen. Er is een enorme smeltkroes van culturen, en in bepaalde delen hoor je meer Spaans dan Engels praten.

En eten, eten, eten, overal kun je eten. Natuurlijk de typische hamburgers, maar ook alle soorten Mexicaans, Thais, Indisch, Peruviaans enz enz fastfood én restaurantjes. We hebben een paar dingen geprobeerd, maar heel erg lekker kun je het niet noemen. De porties zijn wel supergroot, en wat je niet opeet kan je gewoon meenemen naar huis (jaja nichtjes van Merkem, dat zou wel iets voor jullie zijn hé!). Het personeel brengt vanzelf bakjes waarin je alles kunt doen, het is wel vreemd hoor om in een restaurant het eten dat je niet op krijgt in een bakje te stoppen, maar iedereen doet het. Dorst moet je ook niet hebben, want als je in een restaurant een cola bestelt, dan krijg je een halve liter (voor 2 euro!), en dat wordt dan telkens opnieuw gratis bijgevuld, zolang je er zit. Gelukkig zijn er daarnaast ook “healthy food stores” (Californië is gekend als de regio van Amerika waar men het gezondst probeert te leven) met enorme hoeveelheden groenten en fruit, klaargemaakte maaltijden op basis van biologisch of organisch geteelde ingrediënten, verschillende salad bars enz.

Vanaf de campus zijn er goede bussen die je voor een halve euro snel naar alle delen van de stad brengen (we staan ook echt niet te springen om hier veel zelf rond te rijden met de auto, hoor). Gisteren zijn we naar Santa Monica beach geweest, dat is een bekend kuststadje (van de film Forest Gump)op zo’n 10 km van de campus, je bent er zo in een half uur of zo met de bus (en ja Dieter, hoe kon je het raden? We hebben lekker gewandeld op de Ocean Boulevard!). De weg ernaartoe (Santa Monica Boulevard) is niet zo tof als je zou denken: een enorme 4-vaks baan met links en rechts een wirwar van eettentjes, winkeltjes waarvan je je afvraagt hoe ze kunnen overleven, parkings en parkeerplaatsen, fastfood restaurants en – hoe dichter je bij het dure Santa Monica komt – een aaneenschakeling van BMW en Mercedes garages, beauty salons en dure hotels. Santa Monica zelf is een heel levendig stadje met een aantal verkeersvrije winkelstraten waar alle genres muzikanten en drummers lawaai zitten te maken. Het is enorm tof om hier op een terrasje mensjes te zitten bekijken, want er passeren nogal wat rare snuiters. Het plaatsje heeft een enorm groot wit strand, met een boulevard ernaast waar mensen op skaten en fietsen tussen enorme palmbomen. Jammer genoeg is er naast die boulevard een “highway” (snelweg) (je moet dus vanuit het stadje over een brug naar de boulevard en het strand), de legendarische Highway N° 1, die langs de hele kust van LA naar San Francisco loopt, het schijnt dat die supermooi is (wij zullen die afreiden met Robert en Pauline, als ze komen in maart, tijdens de vakantie van de unief hier, we zien er al naar uit!). Om jullie op de hoogte te houden: het is op deze highway dat Britney Spears vorige week autopech had. Verder is er een grote houten pier over het water, met een pretparkje erop (je weet wel, een reuzenrad, suikerspinnen enz enz, enfin alle clichés die je je voorstelt bij een Amerikaanse badstad). Nu is het nog een beetje koud om op het strand te zitten, maar we denken dat we als het warmer wordt er wel meer dan eens te vinden zullen zijn (alhoewel, het schijnt dat het water te vervuild is om te zwemmen).

Morgen verhuizen we eindelijk naar ons appartement (een niet bemeubeld appartement, maar gelukkig zijn er meubelverhuurfirma’s), dat net tussen de campus en Westwood ligt, perfect dus. We zijn benieuwd hoe het eruit zal zien! Donderdag gaan we dan voor het eerst werken (we hadden een week vrij genomen om alles een beetje te regelen en te verkennen), ik kan te voet naar de faculteit, en Dirk kan een express-bus nemen bijna van onze deur tot aan zijn werk (in downtown), die er 40 minuten over doet. Dat valt dus nog mee.

Dikke kussen,
Karen en Dirk Wim

PS. Nichtjes van Merkem: onze valiezen zaten niet vol met pistolets, en we hadden ook geen boterkoeken mee zoals jullie doen als jullie weggaan, maar Dirkje had gewoon 2 volledige broden in ‘stutjes’ gesmeerd, jullie kennen hem hé ;-)
En oh ja, net voor we vertrokken hebben we ook eindelijk dat blad gezien dat jullie gemaakt hadden met die vogelpest foto’s van de dag na onze trouw, we hebben ons echt dubbel gelachen.

• 30 Januari 2006 - 20:21

Annelies:

Hi there,
    Hoe gaat het met onze ontdekkingsreizigers? Al wat gewoon aan "the American way of life?"
    Heel leuk die website, zo hebben we ook een beetje een beeld van hoe alles er daar aan toe gaat. Ik heb zo'n beetje het beeld voor me uit een typische Amerikaanse film :o).
    Veel succes in het app'tje en met het werk. Geniet van alles, we denken aan jullie.
    knuffel, annelies

• 30 Januari 2006 - 20:25

Annelies:

Hi there,
    knuffel, annelies

• 01 Februari 2006 - 07:48

Ruth:

zaaaalig!!!!!
    precies een romanneke dat ik aan 't lezen ben.
    I want more!!!!!!!!!

• 02 Februari 2006 - 12:11

Broere Koene:

Ewel, tgene dak hierboven gelezen heb is wel echt typisch Karen ééé. Lange, lange, lange, lange vertellementen, met geur en kleur omschreven, ...
    Ik merk op dat de beoordeling van de foto's op jullie trouw door Carine en mezelf er toch wel vingerdik oplagen!! Eten, drinken, eten, drinken, ... Hopelijk doen jullie ook nog iets anders ééé, :-). Koop maar vlug nen digitale kodak zodat we ff kunnen meegenieten van L.A. Alléé 't amusement éé. Grtz, Koen

• 02 Februari 2006 - 12:13

Broere Koen:

Sorry voor de niet-West-Vlamingen voor de westvlaams getinte woordjes!!!

• 03 Februari 2006 - 15:56

Rebecca:

Super vertellement!
    Koop inderdaad maar vlug dat digitaal cameraatje; zal je verhaal nog levendiger maken dan het nu al is. Blij te horen alles goed met jullie. Zorg goed voor elkaar. Dikke knuffel X!